Arhiiv

Hil dig, frelser og forsoner (nr 173/ 3.4.2015)

FullSizeRender (18)

Foto: Kerstin Kask

EELK Usuteaduse Instituudi kabeli altaril on Jüri Arraku maalitud rist. See rist kujutab ristilöödud Jeesust, kuid mitte ainult. See kujutab ka surma äravõitnud Kristust, kellest kiirgub Elu. Nii nagu rist ja ülestõusmine kristlikus kuulutuses kokku kuuluvad, kuuluvad Suur reede ja Ülestõusmispüha kokku ka tänases Kirik & Teoloogia numbris.

Toimetuse liige Jaan Lahe kirjutab oma artiklis Kl 2:13–15-le tuginedes Jeesuse lunastussurma vabastava tähenduse kõikehaaravusest. Antiiksed inimesed tundsid end elavat saatuse ja inimese eluteed mõjutavate planeetide punutud köidikuis. Kristuse ristis vabastas Jumal inimese kõigist „jõududest“, mis püüavad inimest vaimselt orjastada, olgu nendeks siis horoskoobid, ideoloogiad või osavalt vabaduse sildi all pakutavad kontrollimehhanismid.

Toimetuse liige Johann-Christian Põderi tõlkes ilmub tänases numbris Taani teoloogia ühe suurkuju Nikolai Frederik Severin Grundtvigi Suure reede laul „Hil dig, frelser og forsoner“ (Päästja, öö kui päeva toonib). See laul avab põhjuse, miks Kristuse vabastav ristisurm aset leidis. Laulu sõnad kõnelevad Jumala piiritust armastusest, lepitusest Jumala ja inimese vahel, mis on aset leidnud Jeesuse eneseandmise läbi.

Sellest, et Jeesuse ristisurm polnud seotud mitte Jumala kättemaksuhimu või satisfaktsioonivajadusega, vaid lähtus Tema piiritust armastusest inimeste vastu, kõnelevad erineval viisil nii tänane Suure reede jutlus, mis pärineb EELK Saksa Lunastaja koguduse õpetaja Matthias Burghardti sulest, kui ka Ülestõusmispühade mõtisklus, mille on kirjutanud toimetuskolleegiumi liige isa Orenti. Olla kui liblikas, kes lendab välja ristilöödud Jeesuse haavadest, teda armastades, tänades ja temast rõõmustledes – selle Ülestõusmispühade mõtisklusest pärit pildiga soovime Sulle, hea lugeja, õnnistatud Suurt reedet ja rõõmu Issanda Jeesuse Kristuse ülestõusmisest!

 

Tänases numbris:

Jaan Lahe, „Expolians principatus et potestates…“ Jeesuse ristisurma tähendusest Kl 2:13–15 valguses.

Johann-Christian Põder, „Päästja, öö kui päeva toonib“ – Grundtvigi Suure reede kirikulaul.

Matthias Burghardt, Suure reede jutlus.

Orenti Kampus, Jumal on liblikas.

Lisaks täiendused rubriiki „Uudised ja oikumeenia“.

Rubriigist „Arhiiv“ leiab ajakirja varasemate numbrite juhtkirjad koos sisukordadega ja viidetega tekstidele.

Vaata ka 2011.–2014. aasta sisukorda ja registrit autorite järgi.

Print Friendly, PDF & Email
Reformatsioon 500
English