Arhiiv

Nimeime (nr 280/ 21.4.2017)

Foto: Urmas Nõmmik

 

Ime. Nimi. Nime ime. Ime nimi. Imenimi või nimeime. Nimeimest võiks meile ehk pajatada hare krišna liikumise esindajad, sest neile on püha nime lausumine kõige puhtamal kujul imeline tegevus. Juutidele on imenimi Jumala nimi – nii imeline on see nimi, et seda ei küüni surelik õigupoolest ütlemagi. Neilt mõlemilt on palju õppida, sest nimeime ja imenime teadvustamine on ka kristluses omal kohal. Jeesuse Kristuse nimi peidab endas tervet suurt surma võitmise ja inimeste lunastamise imet. Jeesuse Kristuse nimi tähendab evangeeliumit, usutunnistust ja mida kõike veel. Imedest räägitakse juba evangeeliumites, neid on kogetud läbi kogu kristluse ajaloo ning kogetakse tänapäevalgi.

Nüüdseks kätte jõudnud ülestõusmisajal, pärast seda, kui oleme olnud tunnistajaks suurimale imele, võtabki EELK Jüri koguduse diakon Ülo Liivamägi ette Kristuse nime. Jeesuse Kristuse nimetamisega ja nimes toimub kristlaseks saamine, kristlaseks sünnitakse ümber, uue nimega. Nimest tuleb vägi, Jumala lapseks olemise ime, usu ime, alandlikkuse ime, alandlikuks olemise jaks ja kõik muu. Kiidetud olgu nimeime!

Tervitame Kirik & Teoloogia autorite ridadesse ka noort autorit Hugo Treffneri Gümnaasiumist, seda eriti sellepärast, et ta kirjutab meie uues numbris imest. Marta-Liisa Talvet osales 17.-18. märtsil Tartu Ülikooli usuteaduskonna ruumes toimunud usundiõpetuse olümpiaadil ning jõudis kõrgele neljandale kohale. Teiste hulgas kirjutas ta essee, mille (ja järgnevatel nädalatel teistegi auhinnaliste esseede) avaldamise au osaline on Kirik & Teoloogia toimetus. Essee püüab vastata meie loodusteadusliku seletuste järele janunevas maailmas keerulisele küsimusele, mis üldse on ime. Autor jõuab laiemagi küsimuseni religiooni (ja kunsti) olulisest rollist teaduse kõrval. Kiidetud olgu ime!

Hea meelega avaldame ka Kirik & Teoloogia toimetuse liikme Jaan Lahe äsja Tallinna Ülikoolis peetud ettekande Mithra kultuse teemal Rooma keisririigis. Elegantselt seob ta Rooma keisririigis populaarse Mithra kultuse päritolu ning iraani samanimelise jumaluse vahekorra küsimused tänapäevase uususundite ja uusvaimsuse ning idamaiste usundite seose küsimusega. Tuleb tunnistada, et nõrkus idamaiste imelise tarkuse suhtes on Õhtumail ikka tähelepanuväärselt presentne olnud.

Valgus tuleb idast. Sinna kuulub ka Kristuse nime ja ime sõnumi juur. Kiidetud olgu imeline nimi!

 

Tänases numbris:

Jaan Lahe, Mithra kultus Rooma keisririigis – iidse päritoluga importkultus või keisririigi ajajärgu uususund?

Marta-Liisa Talvet, Olümpiaadiessee: Ime – kadunud või kadumatu?

Ülo Liivamägi, Vägi Kristuse nimes (Js 43:1; Jh 14:14).

Kirikute Maailmanõukogu panus lastekaitsesse ja laste heaolusse.

Istuta õunapuu ja võid võita kultuurireisi.

 

Vaata ka, kuidas viidata Kirikus & Teoloogias avaldatud kirjutistele.

Rubriigist „Arhiiv“ leiab ajakirja varasemate numbrite juhtkirjad koos sisukordadega ja viidetega tekstidele.

„Reformatsioon 500“ logoga rubriigist leiab ülevaatlikult reformatsiooni juubeliga seotud tekstid, mis on ilmunud ajakirjas Kirik & Teoloogia ja ajalehes Eesti Kirik.

Vaata ka 2011.–2016. aasta sisukorda ja registrit autorite järgi.

Kutsume jätkuvalt ajakirja Kirik & Teoloogia väljaandmist toetama!

Print Friendly